Sahan, S, Güler, S, Geçtan, E, Aygün, H, Sahan, S, Güler, S, Geçtan, E, and Aygün, H
Background: Patients are hospitalized for extended periods, particularly in intensive care units (ICUs). As a result, the saturation probe (pulse oximeter) remains attached for an extended period and microorganisms can grow in the wet environment. If the pulse oximeters are not reprocessed, cross-infection may occur. The literature contains several studies in which gloves were used for the measurement while various SpO2 (peripheral arterial oxygen saturation) measurements were compared with each other. However, such comparisons have yet to be made with the results of arterial blood gas SpO2 measurements by pulse oximeter, considered as the gold standard. The present study aimed to compare arterial blood gas values with the fingertip saturation measurement performed by having adult patients wear gloves of different colors, one after the other, on their fingers and determining the effect of the differently colored gloves (transparent, white, black, light blue) on saturation values.Methods: The study was conducted on 54 patients in an ICU. Intra-arterial blood gas SpO2 results were measured. Oxygen saturation was measured while the patient 1. did not wear gloves and 2. sequentially wore a series of gloves of different colors. Paired t-test, correlation analysis, and Bland Altman charts were used to evaluate the results.Results: The mean SpO2% value of the participants' intra-arterial blood gas measurements was 97.76±2.04. The mean SpO2% value obtained from the measurements of the fingers with a transparent glove was 0.43 points lower than the mean SpO2% value of the intra-arterial blood gas measurements (t=0.986, p=0.61). The mean SpO2% value obtained from the measurements of the fingers with a white glove was 0.93 points lower than the mean SpO2% value of the intra-arterial blood gas measurements (t=1.157, p=0.093).Conclusion: Of the measurements performed with a glove, the mean SpO2% value obtained from the measurements of the fingers with a transparent glove was mor, Hintergrund: Patienten werden über längere Zeiträume stationär behandelt, insbesondere auf Intensivstation und Mikroorganismen können sich in der feuchten Kammer vermehren. Werden die Sättigungssonden nicht aufbereitet, kann es zu Kreuzinfektionen kommen. In der Literatur wurden mehrere Studien durchgeführt, in denen Handschuhe zur Messung verwendet wurden, wobei verschiedene SpO2-Messungen miteinander verglichen wurden. Solche Vergleiche mit den Ergebnissen arterieller Blutgas-SpO2-Messungen, die als Goldstandard gelten, stehen jedoch aus. Ziel der vorliegenden Studie war es, arterielle Blutgaswerte mit der Sättigungsmessung an den Fingerspitzen bei der erwachsene Patienten zu vergleichen, die transparente Handschuhe unterschiedlicher Farbe an den Fingern trugen, um die Auswirkung von Handschuhen auf die Sättigungswerte zu bestimmen.Methode: Die Studie wurde an 54 Patienten auf einer Intensivstation durchgeführt. Die intraarteriellen Blutgas-SpO2-Ergebnisse der Patienten wurden gemessen. Die Sauerstoffsättigung wurde gemessen, wenn der Patient keine Handschuhe bzw. einen andersfarbigen Handschuh trug. Bei der Analyse der Studie wurden der gepaarte T-Test, die Korrelationsanalyse und Bland-Altman-Diagramme verwendet.Ergebnisse: Der mittlere SpO2%-Wert der intraarteriellen Blutgasmessungen betrug 97,76±2,04. Der mittlere SpO2%-Wert aus den Messungen der Finger mit einem transparenten Handschuh war 0,43 Punkte niedriger als der mittlere SpO2%-Wert der intraarteriellen Blutgasmessungen (t=0,986, p=0,61). Der mittlere SpO2%-Wert aus den Messungen der Finger mit einem weißen Handschuh war 0,93 Punkte niedriger als der mittlere SpO2%-Wert der intraarteriellen Blutgasmessungen (t=1,157, p=0,093).Schlussfolgerung: Bei den mit Handschuhen durchgeführten Messungen stimmte der mittlere SpO2%-Wert, der aus den Messungen an den Fingern mit einem transparenten Handschuh erhalten wurde, besser mit dem mittleren SpO2%-Wert der intraarteriellen Blutgasmessungen überein als bei Messu