1. Cardiac magnetic resonance-based prediction of left atrial fibrosis as a feature of left atrial myopathy using left atrial epicardial adipose tissue volume quantification
- Author
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Heidrich, Felix Matthias, Quick, Silvio, Technische Universität Dresden, Schmidt, Thomas Robert, Heidrich, Felix Matthias, Quick, Silvio, Technische Universität Dresden, and Schmidt, Thomas Robert
- Abstract
Atrial fibrillation (AF) is the most prevalent cardiac arrhythmia. It shows an increasing prevalence in developed countries with a strong association to cardiovascular risk factors. It has become a major challenge to the healthcare system with a high morbidity and increased AF-related mortality. Recommended treatment approaches favor rhythm control strategies, which aim to restore sinus rhythm. The pathophysiologic concept of atrial fibrillation has evolved towards defining the term atrial myopathy, recognizing inflammation mediated remodeling of the left atrium (LA) as a source for and result of arrhythmogenesis. One of many features of atrial myopathy is the development of left atrial fibrosis by fibro-fatty infiltration. This corresponds to low voltage zones (LVZ), that are characterized by impaired myocardial electrical conduction during invasive electroanatomic mapping. Epicardial adipose tissue (EAT) has been revealed to be a key player in this inflammatory process that nourishes the development of left atrial fibrosis. Traditional cardiovascular risk factors favor the transdifferentiation of EAT towards a pro-inflammatory phenotype. Recently, evidence has proven the positive effect of new generation anti-diabetic drugs like sodium-glucose cotransporter 2 (SGLT-2) inhibitors and glucagon-like peptide-1 (GLP-1) receptor agonists on EAT by inducing a favorable phenotypic shift with local anti-inflammatory effect and potential influence on atrial reverse remodeling. This thesis sought to confirm the ability to predict LVZ from cardiac magnetic resonance (CMR) derived parameters and to describe the differences of left atrial volume and left atrial epicardial adipose tissue volume in AF patients with and without LVZ. Patients with indication for primary AF ablation were prospectively enrolled. CMR imaging sequences included an LA angiography and two different techniques for left atrial epicardial adipose tissue imaging (T1 weighted and fat-water separation DIXON-ba, Vorhofflimmern (AF) ist die häufigste Herzrhythmusstörung. In den Industrieländern nimmt die Prävalenz zu, wobei ein enger Zusammenhang mit kardiovaskulären Risikofaktoren besteht. Vorhofflimmern ist zu einer großen Herausforderung für das Gesundheitssystem geworden, da es eine hohe Morbidität und eine erhöhte vorhofflimmerbedingte Mortalität aufweist. Die empfohlenen Behandlungsansätze favorisieren Rhythmuskontrollstrategien, die auf die Wiederherstellung des Sinusrhythmus abzielen. Das pathophysiologische Konzept des Vorhofflimmerns hat sich dahingehend weiterentwickelt, dass der Begriff Vorhofmyopathie definiert wurde, wobei unter anderem der entzündungsbedingte Umbau (Remodeling) des linken Vorhofs (LA) als eine Ursache und Folge der Arrhythmogenese anerkannt wird. Eines der vielen Merkmale der Vorhofmyopathie ist die Entwicklung einer Fibrose im Bereich des linken Vorhofs durch fibrös-fettige Infiltration. Dies entspricht Niederspannungszonen (LVZ), die bei invasiven elektroanatomischen Kartierungen durch eine beeinträchtigte elektrische Leitung des Myokards gekennzeichnet sind. Es hat sich gezeigt, dass epikardiales Fettgewebe (EAT) eine Schlüsselrolle in diesem entzündlichen Prozess spielt, der die Entwicklung einer linksatrialen Fibrose begünstigt. Traditionelle kardiovaskuläre Risikofaktoren verursachen die Transdifferenzierung des epikardialen Fettgewebes in Richtung eines pro-inflammatorischen Phänotyps. In letzter Zeit hat sich gezeigt, dass Antidiabetika der neuen Generation, wie z. B. Natrium-Glukose-Cotransporter-2-Inhibitoren (SGLT-2) und Glucagon-like Peptide-1 (GLP-1) Rezeptor Agonisten, eine positive Wirkung auf EAT haben, indem sie eine günstige phänotypische Verschiebung mit lokaler Entzündungshemmung und potenziellem Einfluss auf ein „reverses Remodeling“ des Vorhofs bewirken. Ziel dieser Arbeit war es, die Fähigkeit der Vorhersage von LVZ anhand von Parametern aus der kardialen Magnetresonanztomographie (CMR) zu bestätigen und die Unterschiede
- Published
- 2024